مقاله : 10 تحول بزرگ آي‌تي در دهه آينده


مركز خبري InfoWorld در سي‌امين سال تولد خود 10 اتفاق بزرگ را در دنياي فناوري، براي يك دهه آينده پيش‌بيني كرده است.

http://www.findablackdoctor.com/images/mn-pic.jpg

مركز خبري InfoWorld طي 30 سال گذشته در جريان اتفاقات فراواني در دنياي فناوري بوده است كه اين اتفاقات،‌ از توليد رايانه شخصي گرفته تا روي كار آمدن برنامه‌هاي جاسوسي و ويروس‌ها و ابزارهاي خاص را شامل مي‌شود. اين مركز در سي‌امين سال تولد خود 10 اتفاق بزرگ را در دنياي فناوري، براي يك دهه آينده پيش‌بيني كرده است.

** پيروزي ابرها

پيش‌بيني اين مركز بر اين اساس است كه طي يك دهه آتي، دنياي IT بر آن خواهد شد تا تمركز اصلي خود را بر خدمات اينترنتي(Cloud) متمركز كند. بر اين اساس، طي پنج سال آينده سيستم‌هاي محاسباتي و كامپيوتري به منبع اصلي اينترنت تبديل خواهند شد. در حال حاضر برخي سرويس‌ها بر اساس اين سياست‌ها عرضه مي‌شوند كه از جمله آن‌ها مي‌توان به EC2 شركت Amazon اشاره كرد.

** چرخه فناوري

تا سال 2018 ميلادي رابط‌هاي كاربري انسان/ماشين در همه حاضر و موجود خواهند بود و مردم حين راه‌ رفتن، با گوشي‌هايي كه در گوش دارند و عينك‌هاي كه به چشم دارند و به عنوان نمايشگرهاي بزرگ و باكيفيت عمل مي‌كند، نگاهي مبتني بر ماشين را به دنيا پيدا خواهند كرد. كاربراني كه اين روزها از گوشي iPhone استفاده مي‌كنند، در آن زمان به سمت iBeltBuckle، iGlasses و iEarRings روي خواهند آورد.

** همه‌چيز كار مي‌كند!

شما به منزل مي‌رويد تا با كامپيوتر خود كار مختصري را انجام دهيد. زماني كه كامپيوتر را روشن مي‌كنيد، ظرف چند ثانيه آماده مي‌شود. پست الكترونيكي شما به سرعت باز مي‌شود و منتظر نمي‌مانيد. در حقيقت، اين سيستم‌عامل جديد براي اجراي برنامه‌ها از آيكون ساعت‌شني استفاده نمي‌كند تا شما منتظر بمانيد و اين آيكون براي هميشه حذف شده است. در اين جريان، هر كاري كه شما قصد انجام آن را داشته باشيد، كامپيوتر شما به سرعت و بدون معطلي انجام مي‌دهد. اين سيستم‌عامل جديد از هم‌اكنون Windows Sci-Fi نام‌گذاري شده است، زيرا ما از هم‌اكنون در مورد آن فقط حدس مي‌زنيم.

** هيچ چيز از شما رهايي نمي‌يابد

در سال 1945 "وانوار بوش " شكل اوليه دستگاهي را در ذهن مي‌پروراند كه Memex نام داشت و مي‌توانست همه اطلاعات را در طول زندگي يك فرد در خود ذخيره و آن‌ها را بازيابي كند. در طول 30 سال آينده، پيشرفت در دنياي سيستم‌هاي هوشمند شناسايي صدا و تصوير كه بر مبناي فناوري‌هاي اينترنتي(Cloud Computing) طراحي شده است، نسخه پيشرفته Memex را براي ما به ارمغان خواهد آورد. تصور كنيد، شما مي‌توانيد بدون نگراني در يك جلسه كاري مهم شركت نكنيد، اگر چيزهاي مورد علاقه همسر خود را فراموش كرديد ديگر نگران نخواهيد بود، در هنگام مشاهده يك تبليغ تلويزيوني يا يك بيلبورد، نيازي به يادداشت تفكرات و جرقه‌هاي ذهني خود نداريد.

** مهم‌ترين گام در گوشي‌هاي هوشمند

در دهه آتي تلفن‌هاي همراه هوشمند با سيستم‌هاي مبتني بر اثرات متقابل صوتي، سيستم تشخيص تغييرات در صورت مخاطب، سيستم شناسايي موقعيت مخاطب، ارتباطات ويديويي، ورودي‌هاي صوتي و نمايشگرهاي چندلمسي به مهم‌ترين ابزار ارتباطي تبديل خواهند شد. صفحه‌كليد اين گوشي‌ها به صورت سخت‌افزاري و كامل وجود نخواهند داشت و صفحه‌كليد مجازي جايگزين آن‌ها خواهد شد. گوشي‌هاي هوشمند حافظه بالايي خواهند داشت و بر اين اساس، پايان عمر لپ‌تاپ‌ها فرا خواهد رسيد.

** كارخانه‌هاي بدون دستمزد

اين روزها حجم توليدات كارخانه‌اي آمريكا رو به‌افزايش است و به دنبال بروز مشكلات اقتصادي، تعداد كمتري كارمند استخدام مي‌شود. اما در سال 2018 ميلادي سيستم‌هاي اتوماسيون به صورت كامل وارد واحدهاي كاري شده‌اند و در اين جريان، توليد ناخالص ملي كشورها رشد قابل‌ملاحظه‌اي خواهد داشت و تعداد كمتري از افراد براي فعاليت ماهانه خود دستمزد دريافت مي‌كنند. اين جريان مي‌تواند اختلالات اجتماعي فراواني را به دنبال داشته باشد.

** سيستم‌هاي تشخيص تصوير

در آن زمان شما مي‌توانيد با تهيه يك عكس و وارد كردن آن به موتور جست‌وجوي اينترنتي، كليه اطلاعات مربوط به آن را دريابيد. در اين جريان، شما پس از گرفتن عكس از يك گل، آن را به گوگل تحويل مي‌دهيد و غول جست‌وجوگرهاي اينترنتي جهان كلي اطلاعات علمي و تخصصي را در مورد اين گل در اختيار شما مي‌گذارد. در اين جريان كليه خودروها، انسان‌ها، ساختمان‌ها و هرچه كه مي‌توانيد از آن عكس‌برداري كنيد، مي‌توانند شناسايي شوند و اطلاعات مربوط به آن‌ها در اختيار شما قرار بگيرد.

** فناور‌ي‌هاي امنيتي شخصي

در طول ده سال آينده سيستم‌هاي دولتي براي زيرنظر گرفتن انسان‌ها و تعقيب آن‌ها به صورت دايم راه‌اندازي خواهند شد. برخي افراد براي امنيت بيشتر خود از كاشت فناوري‌ LoJack استفاده مي‌كنند. فناوري‌ شناسايي صورت افراد كه به سيستم‌هاي تشخيص ويديويي متصل شده و در خيابان‌ها نصب شده است نيز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
همچنين ممكن است كه فناوري LoJack به همراه سيستم ضبط صدا روي گواهينامه رانندگي افراد نصب شود. همچنين احتمال مي‌رود كه در اين جريان، شركت خودروسازي Mercedes-Benz شركت General Motors و همچنين، شركت OnStar را بخرد و از اين طريق، به قطب اصلي در توليد سيستم‌هاي شخصي LoJack در صنعت جهاني خودروسازي تبديل شود.

** ارتباطات متصل و غيرقابل انفصال

سيستم‌هايي كه به صورت مستمر اطلاعات دريافت مي‌كنند و به شبكه‌هاي جهاني متصل هستند، در طول دهه آتي امكان ارتباط متقابل كاربر و دستگاه را فراهم مي‌آورند و تحت هيچ شرايطي با اختلال و مشكل مواجه نمي‌شوند تا ارتباط كاربر قطع شود. كاربران به جاي آنكه در زنجيره درياچه‌هاي اطلاعاتي قرار بگيرد، در رودخانه اطلاعاتي خواهد بود. از اخبار ورزشي گرفته تا خبرهاي مربوط به فعاليت‌هاي دوستان شما، همه در شبكه‌اي خواهند بود كه احتمال قطعي آن اصلا وجود ندارد.

** توسعه سيستم‌هاي ارتباطي

پيش‌بيني مي‌شود كه در سال 2018 ميلادي از فناوري‌هايي استفاده كنيم كه مي‌تواند ارتباطات اجتماعي ما را به خاطر بياورد و باعث تقويت آن‌ها شود. شما مي‌توانيد به صورت دسته جمعي در مناطق مختلف جغرافيايي كنار دوستان خود قرار بگيريد، از آن‌ها عكس بگيريد، يادداشت‌ برداري كنيد و فايل‌هاي تصويري تهيه كنيد و ممكن است شما فراموش كنيد كه چه اتفاقي افتاده است، اما با وارد كردن يك كليدواژه جست‌وجو در سيستم‌هاي شخصي اطلاعاتي مي‌توانيد در جريان جزئيات اتفاقاتي قرار بگيرد كه پيش‌تر رخ داده است. در اين جريان، بين "دوستان آنلاين " و "دوستان واقعي " تفاوت وجود دارد.

اتفاقاتی که از آن یاد شد این جمله ارد بزرگ را به ما یادآوری می کند که : "جهان آینده بدون اینترنت بی معناست" .



نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

پژوهشی از مسعود اسپنتمان : فرهنگ در فلسفه ارد بزرگ

بابک خرمدین

مقاله : وقتی پرهای اندیشه می سوزد