چالش آلودگي هوا در گستره جهاني

http://blufiles.storage.msn.com/y1pgFPrs09u4nzB7dreOecmF8vpa5LGyOzhyaD7jfgo9SOYL4T0_65GO1ArwaqPaXtslc37W8NtwFw

نزدیک به سه دهه است كه هواي ناپاك در جهان پديد آمده و گرداگرد كره زمين را آلوده ساخته است.
هواي ناپاك ، همچون گردی نادیدنی ، به صورت غباري زيان بار در فضاي اطراف گستره خاکی قرار گرفته است. و نخستین زيان اين قشر آلوده متوجه دستگاه تنفسي مي شود و مسموميت ناشي از گازهاي آلاينده براي اولين بار به قلب و دستگاه تنفس آسيب وارد مي سازد كه بيماريهاي قلبي را در پي خواهد داشت. آلودگي هوا نه تنها براي اشخاص سالمند بسيار زيانبار است بلكه بر سلامتي كودكان و نوجوانان تأثيرات بسيار زيان بخشي دارد. مخصوصا هنگاميكه مردم در هواي آلوده دست به تمرينات ورزشي مي زنند هواي ناپاك از طريق دستگاه تنفس وارد بدن شده و تأثيرات نامطلوبي برجا مي گذارد.
تحركات شديد بدن و انجام ورزشهاي پر تحرك در فضايي كه بسيار آلوده است شديدا به دستگاه تنفسي و بدن انسان صدمه مي زند. در عين حال آثار سوء هواي آلوده بيشتر براي كساني است كه سابقه ناراحتي هاي جسماني، ريوي و قلبي داشته باشند.

http://www.stanford.edu/group/ccr/blog/Dead%20Salmon.jpg

نازك شدن لايه اوزون و در نتيجه تابش پرتوهاي زيانبار به زمين، مي تواند تأثيرات ناگواري بر سلامتي انسان و ساير موجودات زنده داشته باشد و حتي در مواردي باعث اختلالات شديد عصبي و رواني مي شود. تأثيرات مخرب تابش، ناشي از لايه اوزون در كانادا، شيلي و استراليا، عوارض شديدي به جاي گذاشته است. تغییرات آب و هوایی نه تنها سلامتی انسانها را به خطر افکنده بلکه نظم کلیه موجودات زنده و گیاهان را نیز دچار عوارض شدیدی ساخته است . نبود دید روشن از تحولات آینده طبیعی باعث بروز انواع بیماریها و امراض وحشتناک شده است و این با تکامل همه جانبه بشری کاملا در تضاد است به قول دانشمندی نظیر ارد بزرگ : تندرستی پیش نیاز هر آرمان باشکوهی ست . چطور می توان با انباشت گازهاي آلاينده در پيرامون كره زمين، که موجب بارش باران هاي اسيدي نيز شده است و تاكنون خسارات بسيار سنگين و غيرقابل جبراني به مزارع كشاورزي وارد كرده است آینده و آرمانی مناسب برای بشر امروز متصور شد . تنها راه كاهش اين گازها و خسارات ناشي از آن پايبندي كشورهاي صنعتي توسعه يافته به پيمان هاي جهاني به ويژه پيمان كيوتو مي باشد .

http://yachtpals.com/files/userimages/JUNK1.jpg


نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

بابک خرمدین

پژوهشی از مسعود اسپنتمان : فرهنگ در فلسفه ارد بزرگ

اهمیت توانایی نیروی انسانی ، در رشد مجموعه ها